Child Marriage

Assalamualaikum.


Lately, I spent most of my time in social media and most of the time jugak there are sooooooooo many issues and cases that triggered us to become a keyboard warrior.

Kan?

Hah so harini nak cakap la sikit about things we write and post in social media lately ni. Macam biasa, 'rojak' itu sedap! Hence, the english+malay. Sebab apa? Memartabatkan bahasa melayu, memperkukuh bahasa inggeris ha gittuuhh~

Okay lately ni kita dikejutkan dengan satu kejadian dimana seorang lelaki telah mengambil keputusan untuk mengahwini seorang perempuan berumur 11 tahun. Okay! Itu dah satu hal. Sebelum tu, lelaki tu dah berkahwin dua dan mempunyai 6 orang anak, if I'm not mistaken. First sekali, yang aku geram kenapa budak yang berumur 11 tahun? Okay katanya nak membantu keluarga budak tu yang susah.
Alright, kita ni ada banyak choice when it comes to helping others, kita boleh bagi dia duit. Duit boleh digunakan oleh family tu untuk tolong budak tu sendiri. Kita boleh bagi dia baju, makanan and alllll sort of things instead of KAHWIN dengan budak tu.

The problem is lelaki tu tak bekerja sebab join tabligh. Okay, if you want to join tabligh ke, nak beribadat sepanjang hari ke, it's your choice. BUT, boleh tak jadi bertanggungjawab sikit kepada dua isteri dan anak-anak kau? I'm sorry I'm not sure this is hadith or ayat Al-Quran, but I pernah belajar dulu yang manusia ni need a balance in life. Tanggungjawab dengan Allah dia kena selesaikan sama dengan tanggunjawab dengan manusia. Kalau duduk masjid dari siang sampai malam dengan alasan beribadat, tapi diri sendiri tak terurus, tak makan tak minum, ada keluarga tapi tak sara, no use. Kalau bekerja sepanjang hari, overtime tiap-tiap malam, tapi abaikan perkara-perkara wajib dalam Islam, sia-sia. So, both responsibility need to be fulfilled la.

Hablumminallah hablumminannas.

So the thing is, kalau tanggungjawab sedia ada kau tak boleh selesaikan, how dare you tambah tanggungjawab lagi satu dengan alasan nak tolong perempuan tu? Clearly, you are very wrong at very first place.

Okay, I understand there are few girls yang kahwin before 18. But 11 years old? Logic sikit, please. The girl pun belum tentu dah baligh during that age. Before you are going to marry a girl. Please make sure dia dah pandai berdikari. At least, mampu menguruskan diri dia, tahu membuat kerja rumah, dan mampu memahami apa itu maksud perkahwinan yang sebenar. If you are marrying an 11 years old girl, kau baru hancurkan hidup budak tu. Umur macam tu baru nak kenal dunia, masih ingin bermain-main, belum layak lagi untuk jadi isteri orang.

Another thing, why do a father agreed to marry her daughter off to a 41-years old guy? Okay I understand, ada certain family yang marry their girl off just to mengurangkan beban kemiskinan. If you really want to marry your girl off to other guys, make sure you girl is ready enough. Make sure your girl is suit enough to be a housewife. And the most important thing, please please please make sure the guy is a kind-hearted person, a responsible person, a gentleman yang anda fikir layak untuk menjadi suami kepada anak anda. Ha dah ber'anda' dah ni.

Anak perempuan ni paling susah nak dijaga, nak dibentuk, nak dididik. Tapi itulah anugerah Allah yang bawa kita ke syurga kalau kita berjaya didik dia. InsyaAllah.

Bukannya objek untuk dijual beli, untuk ditukar-tukar dengan duit! Haih.

Maaf saya takde anak lagi. Maaf jika apa yang saya cakap ni melebih-lebih daripada orang yang ada anak sepuluh. But, I really need to say this.

"Kau takde anak lagi. Kau tak kahwin pun lagi. Kau tak faham apa yang orang ada anak rasa. Kau tak payah ajar aku macam mana aku nak jaga anak aku" 

Ya, saya tak faham apa yang orang ada anak rasa. Saya taktahu macam mana nak didik seorang manusia untuk jadi manusia. Tapi saya tahu, kalau saya ada anak in the future, saya takkan serahkan anak saya kepada orang yang saya tak percaya. Dan jika saya nak kahwinkan anak saya, anak saya kena tahu dan faham apa itu maksud perkahwinan. Lagi satu, kita tak perlu ada anak pun untuk faham benda ni. Sebagai seorang perempuan, kita sendiri tahu apa yang kita nak dan apa yang kita perlu buat.

Kita taknak ayah kita jualkan kita kepada orang yang yang tua lebih 30 tahun. Kita taknak kahwin bila kita sendiri tahu kita tak bersedia. Kita taknak suami kita jadikan kita sebagai 'seks objek'. Kita taknak perkahwinan kita hancur because of things like these. Sebab tu, apa yang saya tulis sekarang ialah perspektif saya sebagai seorang perempuan kepada seorang perempuan yang lain. Feminis sangat ke bunyi? Lol~

This case is so wrong at every side. I want to talk more about this but I don't have much knowledge about laws, hak wanita and perkahwinan. We really need to step up when it comes to child marriage and the exploitation of woman. Martabat wanita ni sangat tinggi. Itu yang kita kena sedarkan masyarakat sekarang yang ramai memperkotak-katikkan (sorry cikgu BM) golongan wanita. Again, I'm not being feminist, saya cuma sedih dengan mentaliti masyarakat kita.

Sempena kerajaan baru ni, ayuhlah kita 'baharu'kan mentality & attitude kita for a better world in the future, insyaAllah.

Bye & Assalamualaikum.











No comments:

Post a Comment