AUSMAT's life katanyaa..

Assalamualaikum !
Waaaa lamanya tinggal blog ni. See? Dah bersawang berhabuk apa segala dah. Memang once dah masuk study life, blog memang akan ditinggalkan dalam tempoh masa yang sangat panjang. Ehh? Hahaha. Maaf ye maaf !

      Ehem. So, how’s life at INTEC? Quite hectic laa but it will be fun if you enjoy it. Am I enjoy it? Harharr. Okay, actually aku tengah meng’enjoy’kan diri untuk adapt kat INTEC. Fyi, Ausmat have the busiest students in INTEC.  Lecture usually start at 8 am and end up at 4 /6 pm. Penat kan? Busy kan? Harhar penat tak penat kena endure jugak. Itu untuk programme Ausmat yang normal, approximately around 1 ½ years. Kalau dah yang biasa pun sibuk gyle, yang fast track lagilahh. Pulak kitorang punya foundation ni setahun je. Hmmh. -'-

     Hehhh apa yang penat sangat? Apa yang stress sangat ni?
Ausmat ni banyak presentation, test, quiz, issue investigation, practical design and all kind of stuff like those tau (based on the seniors). Aku pun tak ingat aku dah mention ke belum benda ni sebelum ni. Tapi seriously, sekali lecture, memang banyak gyle lecturer sumbat dalam otak kitorang. Mostly for the science subject la (physics, chemistry, biology, etc). Kadang-kadang rasa lemas pun ada  sebab banyak sangat chapter kena cover tapi bila kita think from the positive site, sebenarnya benda-benda ni just the matter of time management. Kalau time management korang just tip top, u’ll not have a big deal with it. Ehem. But me is not a kind of that. Bahaya sebenarnya aku ni. Hihi.

   Kadang-kadang bila fikir balik aku pun tak tau macam mana aku boleh terpilih masuk INTEC ni. Medicine pulak tu. Memanglah further plan nak end up jadi doctor. Insya-Allah. Tapi aku rasa cuak bila orang lain macam pandang tinggi kat course ni. Macam mana ek nak cakap. Aku admit aku tak genius and of course, not a gifted person at all. Tapi Alhamdulillah, aku taklah dikategorikan sebagai lembab. Aku bukan book worm dan aku bukan fast-learner. Dah aku ni apaaa?? Yeah, I just have the typical brain like everyone else. Tapi bila orang lain dah pandang tinggi kat course ini, so aku rasa aku ada beban atas bahu aku yang buat aku rasa macam medicine ni susah. Err sometimes I feel that only genius just can be the doctor.Entahlah aku tak reti nak cakap apa yang aku rasa ni. Okay mesti korang fikir aku ni entah hape hape entah kan? Harharr. You know kadang-kadang tu aku pernah terfikir nak quit lepastu nak ambil course yang lagi relax perhaps. Tapi mana ada dah course-course yang senang kalau kau nak kerja gempak-gempak. Haihh apelahhh dia ni -.-’’



   Apo konoi janggg?
Hohoho. Nampaknya hormone stress lebih banyak dirembeskan sebaik sahaja dapat tahu Madam Rabiani bagi kitorang cuti awal untuk ambil result SPM. WAAAAAAA! Aku baru plan tak nak pergi ambil result. Cuak itu normal. Tapi ‘kemaluan’ nak menghadapi cikgu-cikgu yang pernah mengajar kita tahun lepas adalah lebih besar. Kalau result cantekk, Alhamdulillah. Kalau result ciput ni guane cite hang ni? Haaaa nampak sangat paranoid dengan result sendiri. Aku admit memang tahun lepas aku main-main. Tapi apakan daya, bubur dah menjadi nasi ehhh ehhh. Hehh.
   
Sekarang ni, aku rasa macam zero sikit bab-bab motivation ni. Hohoho. Kalau dulu kan, masa zaman kecerahan aku dulu, paling-paling aku ingat aku memang rajin sangat sangat sangat dan sangat. Kalau dengar je ada exam, memang aku study gyle gyle gyle. Memang struggle habis laa. Macam nerd pun ada aku rasa. Hohoho~ Then, everytime bila sampai bab nak menghafal. Alhamdulillah, senang sangat nak masuk kepalahotaks. Diulangi, ini semua zaman kecerahan dulu. Sekarang aku boleh rasa tengah duduk dalam zaman gelap hang tau? Dah pandai dah start rasa malas, rasa nak bertangguh, rasa nak enjoy la dulu pasni baru study. Sampai sudahlah study kau tuu. Obviously sekarang ni bila aku baca something tu senang sangat lupa balik. Awat ehh?

Okay one thing, aku dapat rasa macam aku jauh dengan Allah. Solat tiap-tiap hari, baca Al-Quran hari-hari tak menjamin kita ini hamba Allah yang baik. Bila fikir balik, baru aku tahu perasaan orang yang kata hati dia rasa zero, rasa nothing. That’s what I feel now. Kalau hari-hari biasa, tengah busy-busy study memang tak rasa. Tapi time kita join usrah, muhasabah diri balik, baru rasa macam jahil sangat. Aku tak retilah nak explain guna ayat sastera agama ni bagai - Allah tak pernah suruh manusia jadi perfect on the spot, tapi Allah suruh kita improve diri kita from the time to time. Yaaa, I need to do that.

Insya-Allah, I’ll try to re-schedule my brain. Try to act hardworking, so that I’ll be hardworking when the time passing by. Try to make me realise that I still have my Papa & Mama who is hoping me to do my best. Try to wake me up that the future world need me. Try to give the super best of mine for my Monash University. Insya-Allah. Ya Allah, tarbiyahlah aku menuju jalan keredhaan-Mu, istiqamahkanlah diriku dalam setiap perkara yang aku lakukan dan jadikanlah kejayaan yang Kau turunkan adalah kejayaan yang diberkati. Aminn ya Rabbal Al-Amin.  Ehh macam nak menangis pulak dengan ayat aku sendiri. -.-
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Okay, the end for the confession session. This is the part of my Ausmat life. Sebenarnya best, tapi nampak tak best sebab tak banyak gambar. Hohoho ~



Farosdie - 14/2 Ayu- 12/2




Eheh. Ini first time (if I'm not mistaken), buat class gathering. Memang malam itu KFC Seksyen 18 memang kitorang punya. Hahaha. Dah meratah ayam, melahap kek semua, main truth or dare pulak. Memang havoc gilalah malam itu. Padahal esoknya student physiscs ada quiz topic. Kemaennn.


Then, ini hasil penampakan onion cell kami. Adoii tak ingat anak selfie pakai labcoat. Baru macam gempak sikit kan? Hohoho~ Excited sangat ambil gambar cell sampai lupa nak selfie gamaknyerr. Eleh onion cel jeponnnnn. Budak Form 1 dah buat dah pun. Ehem, tapi budak form 1 boleh ambil gambar ke?  Tak kann? Kan kan kan?


Ehem. Aku tak ingat onion cell dah campur dengan solution apa. 


With methylene blue


With dstilled water.


Red blood cell. Lek lekk ini bukan red blood cell kitorang. Specimen ni memang dah ada dalam lab. Asal usul red blood cell ni dari mana tidak dapat dikenalpasti. 


Ohh yahh, fyi, next week kitorang ada Ausmat Ice Breaking & kemuncaknya masa malam Sabtu. Mesti korang pelik kan kenapa kitorang baru ada ice breaking padahal dah sebulan dah duduk sini? Sebenarnya aku pun pelik. Ngehngeh~ Mungkin sama jelah macam quote tadi. Ausmat have the busiest students in INTEC. Cehh poyo jerrrr. Hohoho~. Ice breaking ni SAMSA ( South Australian Matriculation Student Association) yang organize. Once kita dapat programme Ausmat, automatically kita adalah member SAMSA. 

       Since, kitorang ni cuma ada 5 kelas je include the seniors. So, members macam tak ramai sangat pun kott. Ehem. Masa Ausmat Ice Breaking Night nanti, setiap kelas kena buat show. Currently tengah practise nak buat showlah ni. Kuikuikui~ Boleh bayang tak, every week ada test, dengan nak practise lagi. Minggu depan pulak ice breaking dari pukul 4.00 sampai 6.00 petang. Dizzy kepala hotak aku. Brrrrrr. But it is okay, I’ll try to get as many pictures as I could. And I hope that I will find the most perfect time to make a new entry soon ß ehhh kedengaran macam terpaksa je part ni. Kuikuikui~



Okay tu je kot. Bye !

No comments:

Post a Comment